onsdag 1 juli 2009

Män som hatar kvinnor

Jag har varit rätt så kritisk åt Millennium-triologin av Stieg Larsson. Handlingen har inte lockat mig och det har helt enkelt lett till att jag inte läst den. Fram tills nu, när jag hamnade på en ö och det här var det enda som fanns i bokformat. Jag plöjde boken på två dagar.

Mikael Blomkvist, journalist för tidningen Millennium, anlitas för att lösa det ouppklarade mord som skedde 1966. Ett mord helt utan vittnen, utan ledtrådar och framför allt; ett mord helt utan framgångar i polisutredningen.
Lisbeth Salander är 25 år och omyndigförklarad, allmänheten betraktar henne som socialt störd men hon besitter grymma kunskaper om hur man tar sig in i datanätverk. En kunskap Mikael Blomkvist inser behövas. Tillsammans löser de fallet på den 16åriga flickan som varit spårlöst försvunnen sedan 1966.


Jag var övertygad om att jag skulle tröttna på boken. Efter 100 sidor tycktes det fortfarande inte hända någonting som förde handlingen framåt och det kändes som att man mest stod och trampade på samma ställe. 150 sidor in i boken kunde jag inte släppa taget om den och jag sträckläste klart den. Den är både välskriven och en mycket intelligent deckare. Jag är spänd på att se filmen och jag är verkligen spänd på att läsa de två resterande böckerna!

1 kommentar:

  1. Kul att du har startat en bokblogg! Fint namn :) Jag gillar ugglor!

    SvaraRadera